Timp de citit : 3 minute
inteligenta-culinara-sau-cum-sa-mananci-gustos-si-sanatos-recenzie

Cu toții asociem cuvintele: dietă, regim cu mâncăruri fade, neinteresante, anoste.
Peter Kaminsky demonstrează în cartea Inteligența culinarăpoți mânca sănătos și foarte gustos.

Acesta este un scriitor culinar, gurmand și cronicar de restaurant.

Într-o zi s-a trezit că nu i se mai aprobă asigurarea de viață pe care o avea de ani buni. Analizele nu îi ieșeau bine, avea cu douăzeci de kilograme mai mult decât ar fi trebuit, și nu își dorea să renunțe la plăcerile lui culinare.
Așa că s-a provocat să verifice dacă poate avea un stil de alimentație sănătos, dar să se bucure în continuare de preparate gustoase și mese încântătoare. Călătoria sa a confirmat această idee. A scăpat de cele douăzeci de kilograme în plus, și de atunci se menține în formă. Cartea sa prezintă principiile după care se ghidează atunci când gătește sau mănâncă în oraș.

Pentru mine cartea asta a venit la țanc. De câțiva ani mi-am dat seama că gătitul și grija de alimentație devenise pentru mine o greutate pe care o purtam pe umeri. Voiam să aflu exact care e problema, dar nu știam de unde să încep. Așa că deseori mă plângeam prietenelor cât de greu e să gătesc mereu mâncare care să întrunească toate principiile după care mă ghidam. Acum respir mai ușurată, și testez ideile din carte.

Hai să vedem ce am descoperit în ea.

  • primul principiu după care se ghidează Peter Kaminsky este evitarea alimentelor procesate

Oricine vrea să urmeze o dietă sănătoasă se confruntă cu un mare obstacol: cultura alimentară bazată pe ingrediente procesate industrial și pe triada vicioasă formată din zahăr, sare și grăsimi, toate folosite pentru accentuarea gustului și crearea unei texturi plăcute.

Suplimentele nu vor compensa deficiențele care apar în urma unei diete cu alimente procesate – vor genera doar o groază de bani pentru industria farmaceutică.

  • alt principiu este evitarea făinii albe, a cartofilor, a zahărului
  • apoi el pune accent pe cumpărarea celor mai bune și gustoase ingrediente pe care ți le permiți (proaspete, pe cât posibil locale, carnea să provină de la animale crescute natural, pește capturat fără a afecta echilibrul ecologic)

“Eu privesc cumpărarea de ingrediente așa cum multe echipe din Liga Națională de Fotbal privesc tinerele speranțe din liceele sportive: aleg tot ce-i mai bun din ceea ce se găsește la dispoziție. Singura cale spre o dietă cu adevărat sănătoasă și agreabilă este să începi cu ingrediente bune. Numai consumând ingrediente de calitate, corect preparate, poți substitui cu hrană satisfăcătoare și benefică mâncarea plină de sare, grăsimi și zahăr, intens procesată, încărcată de chimicale, care potolește poftele de moment.”

Cât despre fructe și legume savuroase, eu mă ghidez în funcție de calitatea roșiilor. Dacă o piață sau un restaurant oferă roșii excelente, ai ajuns probabil într-un loc unde găsești și lăptuci revigorant de proaspete, busuioc cu frunze fragede [..] păstăi de mazăre mirosind debordant a verdețuri abia culese. Pe de altă parte, dacă un restaurant italian servește caprese în care roșiile nu au aromă sau consistență, atunci aș putea paria că mozzarella are textura ca a cauciucului, iar busuiocul este tare și amar.

“Problema cu piețele agricultorilor este că destule persoane nu fac târguieli în adevăratul sens al cuvântului. Se duc și-și umplu sacoșa la prima tarabă care le iese-n cale. [..] Cumpărăturile în piețele fermierilor nu diferă de orice alt tip de cumpărături. De exemplu, dacă te duci să-ți achiziționezi o pereche de pantofi, n-o probezi? Aplică același principiu când târguiești fructe și legume. Atinge-le ușor. Îți dau senzația de viu – sau de viu până de curând? Miroase, gustă. Cumpără o bucată și gustă. Decât să pleci acasă cu o sacoșă întreagă de fructe fără gust.”

  • pregătește ingredinetele astfel încât să le intensifici la maxim gustul. Gândește-te la textură, miros, aromă. Aici ar fi câtva idei practice (de care e plină cartea). Procesul caramelizării ;i rumenirii ingredientelor. Ceapa e foarte importantă, roșiile, ardeiul iute joacă și el un rol. Peter mai recomandă anșoa, povestește despre rolul țelinei în mâncare, și multe altele.

(Despre gustul iute) “Acesta nu este un gust propriu-zis, deoarece nu există papile gustative în stare să-l recepteze. În schimb, activează receptorii durerii din limbă, aceiași care detectează căldura. [..] înviorează toate celelalte gusturi dintr-un preparat culinar.”

De fiecare dată când faci cumpărături, de fiecare dată când stai lângă un aragaz, de fiecare dată când cugeți la opțiunile dintr-un meniu, alegi între gusturi.

În finalul cărții sunt câteva rețete care exemplifică principiile prezentate.

“Simplitatea trebuie să domine felul în care gătești” este o ultimă concluzie.

Recomand cartea! Mie mi-a prins bine și m-a făcut dornică să experimentez în bucătărie, să aplic ce am învățat, și să transform unele preparate care erau anoste, într-unele gustoase și apetisante.

O poți comanda, cu livrare gratuită, de la Libris.

Ai citit-o cumva? Cum ți s-a părut?

anascrie-blog-personal

Lasă un comentariu

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.